Influenzavaccination

Rejseklinikken tilbyder vaccination mod influenza.

I perioden 01. oktober til og med 31. december 2016 er det gratis at blive vaccineret mod influenza, hvis du:

• ​er pensionist (mere end 65 år)
  • er invalidepensionist
  • er gravid – mere end 12 uger henne i graviditeten
  • er kronisk syg (gælder kun visse sygdomme, herunder diabetes type 1 og 2. Ring for mere information)

​Hvis du ønsker influenzavaccination og ikke er nævnt i ovenstående grupper, kan vi sagtens vaccinere dig alligevel.

I bekræftende fald, skal du selv betale for vaccinationen – det koster kr. 200,-.

Influenzavaccinen er yderst effektiv og anbefales derfor altid til alle over 65 år samt til personer i risikogrupper.

Vaccinen kan man fordel også gives til yngre raske, men sygdommen er sjældent så alvorlig hos den gruppe.

Den skal gives hvert år, dels fordi mængden af antistoffer fra sidste års vaccination ikke er tilstrækkelige til at kunne beskytte mod sygdommen, dels fordi vira ændrer sig hele tiden, hvorfor der hvert år fremstilles vacciner, svarende til de stammer der forventes at måtte komme.

Da vaccinen først er effektiv 2-3 uger efter vaccination, er det mest hensigtsmæssigt at blive vaccineret tidligt i sæsonen – gerne i oktober måned. Vaccinen beskytter i mindst ½ år..

Vaccinen kan ikke medføre sygdommen influenza – der findes ikke levende virus i vaccinen.

1-5 % af de vaccinerede kan opleve lette ”influenza-agtige” symptomer i 1-2 dage efter injektion.

Det skyldes en reaktion på fremmedproteiner.

Personer der er overfølsom overfor æg eller kyllingeprotein, eller personer der tidligere har haft en allergisk reaktion efter tidligere influenzavaccinationer må ikke vaccineres.

Virksomhedsaftaler

Rejseklinikken tilbyder også at komme ud i virksomheder, plejehjem og institutioner hvor vi vaccinerer større grupper.

Hvis virksomheden ligger inden for en rimelig radius af Rejseklinikken faktureres der ikke nogen form for transportomkostninger – det gælder naturligvis både i dagarbejdstiden, aftener og weekends.

Lidt om influenza

Influenza er en virusinfektion, der kan ramme alle mennesker. Det er en yderst smitsom sygdom, som kommer hvert år i større eller mindre omfang i Danmark i månederne fra november til marts.

Omkring 1 million mennesker i Danmark smittes ved influenzaepidemier – heraf dør 1000-2000 mennesker årligt.

Over en periode på 10 år indfinder de egentlige epidemier sig 5- 7 gange – af en varighed på 4-6 uger.

Influenzavirus er luftbåren. Det vil sige at smitten typisk sker ved tæt kontakt mennesker imellem, for eksempel ved hosten eller nysen. Den syge smitter flere dage førend vedkommende selv får symptomer.

Symptomerne varierer i sværhedsgrad, men består hos de fleste af hurtig indsættende feber, kulderystelser, hovedpine, muskelsmerter og træthed. Hos børn se tillige kvalme, opkast og diarre.

Hos ældre og voksne i risikogrupper kan sygdommen forværres – også med komplikationer såsom lungebetændelse og bronchitis.

Behandlingen af Influenza består i de fleste tilfælde i sengeleje – evt. suppleret med smertestillende medicin.

Der findes et receptpligtigt antiviralt middel der kan nedsætte antallet af sygedage med ca. et døgns, såfremt det ordineres inden 2 døgn fra symptomdebut.​​

Ring på tlf. 39 63 01 15 eller skriv en mail til os på kontakt@rejseklinikken.dk for bestillingen af tid eller evt. spørgsmål.

Ønsker du at bestille tid hos os?

​Hos Rejseklinikken kan du online bestille konsultationstid  i vores åbningstider

​Bestil tid

Kontaktinformation​

Rejseklinikken